Pacienţi | Vizitatori

INFORMAŢII UTILE PENTRU PACIENŢI

 

    • Bilet de trimitere/trimitere de la medicul de familie sau medicul specialist
    • Cardul Național de Asigurări de Sănătate

– Persoanele care refuză cardul național de sănătate, din motive religioase sau de conștiință, vor prezenta o adeverință de asigurat eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, cu valabilitate de trei luni (90 zile)

– În caz de pierdere, furt, deteriorare, defecțiuni tehnice ale cardului național de sănătate, vor prezenta o adeverinţă de asigurat eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, cu valabilitate de două luni (60 zile)

– Asiguraţii cărora nu li s-a emis (tipărit) cardul național de sănătate beneficiază de servicii medicale fără prezentarea acestui document, în baza calității de asigurat, verificată în platforma P.I.A.S.

  • Carte de identitate – original și copie

Angajați:

  • Adeverință de salariat de la locul de muncă conform normelor în vigoare

Pensionari:

  • Cupon de pensie din luna curentă sau din cea precedentă (original sau copie)

Șomeri:

  • Adeverință sau copie după carnetul de șomaj

Elevi/studenți:

  • Adeverință de elev/student de la unitatea școlară

Coasigurați(soț/soție, părinți):

  • Adeverință de coasigurat
  • Document care să ateste gradul de rudenie (certificat de căsătorie, certificat de naștere, sentință de divorț dacă este cazul);
  • Declarație pe propria raspundere că se află în întreținere;
  • Declarație pe propria răspundere din partea celui care îl întreține pe coasigurat.

Persoane fără venit și fără calitate de coasigurat:

  • Adeverință de la Casa de Asigurări de Sănătate privind plata asigurării medicale și dovada plății la zi a asigurării medicale

 

IMPORTANT!

Toți pacienții vor fi verificați cu privire la statutul de asigurat pe platforma P.I.A.S. a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Dacă pacienții apar ca NEASIGURAȚI la momentul acordării serviciilor medicale, instituția va înștiința pacientul urmând ca acesta să își clarifice situația la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparține.

 

PROCEDURI și EXAMINĂRI

Prestație medicală Preț
Consultație inițială – profesor, conferenţiar, medic primar 100 lei
Consultație inițială – medic specialist 80 lei
Consultație control – profesor, conferențiar, medic primar 80 lei
Consultație control – medic specialist 60 lei
Evaluare psihologică – psiholog 50 lei
Evaluare logopedică – logoped/psiholog 50 lei
Psihoterapie – psiholog 80/sedinta
Logopedie – logoped/psiholog 80/sedinta
Eliberare certificate medicale 50 lei
Infiltrație părți moi (periarticulară) 80 lei
Infiltrație intra-articulară 100 lei
Infiltrație intra-articulară ghidată ecografic 150 lei

 

PACHETE

Prestație medicală Preț (lei)
Pachet fizioterapie (10 zile, 4 proceduri/zi) 400 lei
Pachet kinetoterapie (10 şedinţe) 300 lei
Pachet masaj terapeutic regional (10 ședințe) 150 lei
Pachet masaj terapeutic general (10 ședințe) 1000 lei
Pachet fizioterapie + kinetoterapie + masaj (10 ședințe) 700 lei
Pachet fizioterapie (3 proceduri pe zi) + kinetoterapie/masaj regional 500 lei
Pachet fizioterapie (4 proceduri pe zi) + kinetoterapie/masaj regional 600 lei
Pachet terapie TECAR (10 şedinţe) 200 lei
Pachet shock wave (4 ședințe) 200 lei

Observații: Se plătesc în avans minimum 5 şedinţe 

 

PROCEDURI

Prestație medicală

Preț
(lei)
Cine lucrează Cu ce lucrează Timp de lucru

(minute)

Obs.

Kinetoterapie

40 lei

Kinetoterapeut Saltea, canapea, bicicletă, spalier, etc

40

*

Elongații vertebrale

20 lei

Kinetoterapeut Masă de elongație

10-30

*

Terapie TECAR

30 lei

Kinetoterapeut Aparat TECAR

15-30

*

Terapie High Top

50 lei

Kinetoterapeut/
As. BFT
Aparat High Top

30-60

*

Galvanizare (simplă, ionizare)

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie joasă frecvenţă

10-20

*

Curenţi diadinamici

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie joasă frecvenţă

10

*

Trabert

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie joasă frecvenţă

10-20

*

TENS

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie joasă frecvenţă

15

*

Curenți interferenţiali

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie medie frecvenţă

15-20

*

Unde scurte

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie înaltă frecvenţă

15-20

*

Diapuls

20 lei

Asistent BFT Diapuls

15-20

*

Ultrasunet

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie ultrasunet

5-10

*

Magnetoterapie

15 lei

Asistent BFT Aparat câmp magnetic

15-20

*

LASER-terapie

15 lei

Asistent BFT Aparat terapie LASER

5-10

*

Curenţi exponenţiali

15 lei

Asistent BFT Aparat fizioterapie joasă frecvenţă

10-20

*

Băi galvanice

15 lei

Asistent BFT Baie galvanică

15

*

Aplicaţii calde locale (termopack)

15 lei

Asistent BFT Pachete calde

10-20

*

Crioterapie

15 lei

Asistent BFT Aparat crioterapie

10-20

*

Crio-ultrasunet

50 lei

Asistent BFT Aparat crio-ultrasunet

10-20

*

Masaj regional

20 lei

Asistent BFT, maseur Ulei, talc, crema, gel

15-20

*

Drenaj limfatic manual

100 lei

Maseur Ulei, talc, crema, gel

30-60

*

Masaj general

150 lei

Maseur Ulei, talc, crema, gel

60

*

Shock wave

70/şedinţă

Asistent BFT, medic Aparat shock wave

10-30

**

Drenaj venolimfatic

70/şedinţă

Asistent BFT Aparat drenaj venolimfatic

20-30

*

Hidrokinetoterapie (Slănic M.)

70/şedinţă

Kinetoterapeut Aparatură medicală

15-45

*

Hidromasaj (Slănic M.)

50 lei

Asistent BFT/Maseur Aparat hidromasaj

15-30

*

Băi plante (Slănic M.)

50 lei

Asistent BFT Cadă hidroterapie

20-30

*

Duş subacval (Slănic M.)

50 lei

Asistent BFT Cadă hidroterapie

30-45

*

Aerosoli
individuali (Slănic M.)

20 lei

Asistent BFT Aparat aerosoloterapie, medicamente

10-30

*

TOATE PROCEDURILE POT FI EFECTUATE NUMAI ÎN URMA UNUI CONSULT MEDICAL DE SPECIALITATE!
Timpii de tratament sunt in functie de recomandarea medicului
* Tratament recomandat: 10 şedinţe. Se plătesc în avans minimum 5 şedinţe.
**Tratament recomandat: 4 şedinţe (maxim 6 şedinţe).
Tot ce depăşeşte 4 şedinţe x 10 zile se plăteşte conform listei de preţuri.

TARIFE RADIOLOGIE – ECOGRAFIE

Prestaţie medicală

Preţ (Lei)

ECOGRAFII
Ecografie Doppler (membre superioare/inferioare) 100
Ecografie tiroidă 50
Ecografie cardiacă – medic competenta eco cord 150
Ecografie abdomen superior (ficat, vezicula biliară, pancreas, rinichi, splină, vezica urinară) 50
Ecografie pelvis (vezica urinară, uter, ovare, prostată) 50
Ecografie părţi moi (per regiune) 100
Osteodensitometrie 100
RADIOGRAFII
S.A.F. 30
Mandibulă (1 incidenţă) 35
Orbită comparativ 35
Piramidă nazală 25
Craniu (1 incidenţă) 40
Şa turcică 30
Articulaţia temporo-mandibulară (1 incidenţă) 35
C.V. Cervicală (1 incidenţă) 30
C.V. Toracală (1 incidenţă) 40
C.V. Lombară (1 incidenţă) 40
Coccis (1 incidenţă) 40
Claviculă 35
Articulaţia scapulo-humerală (1 incidenţă) 35
Scapula 30
Humerus (1 incidenţă) 35
Articulaţia cotului (1 incidenţă) 30
Antebraţ (1 incidenţă) 35
Articulaţia pumnului 30
Mână comparativ 35
Stern (1 incidenţă) 40
Coaste (Hemitorace) 40
Torace (1 incidenţă) 50
Bazin 55
Articulaţia coxo-femurală (1 incidenţă) 45
Articulaţii sacro-iliace (faţă) 50
Articulaţii sacro-iliace (3/4) (1 incidenţă) 35
Femur (1 incidenţă) 45
Genunchi (1 incidenţă) 35
Genunchi comparativ 45
Gamba (1 incidenţă) 45
Articulaţie tibio-tarsiană (1 incidenţă) 30
Calcaneu (1 incidenţă) 30
Planta (1 incidenţă) 30
Radiografie ţesuturi moi 35
Radiografie abdominala (abdomen pe gol) 50
Radiografie renală simplă 50
Examen radiologic eso-gastro-duodenal (Rx+Rgf) 150

TARIFE ANALIZE MEDICALE

Nr. crt. Tipul şi denumirea analizei  

Tip probă

 

 

 

Ron /

Analiza

 

 

Metoda de determinare
 HEMATOLOGIE
1 Hemoleucograma completa: 24 parametrii sange 20.00 Spectrofotometrie, variatia impedantei, citometrie de flux
2 Examen citologic al frotiului sanguin sange 25.00 Metoda clasica
3 Determinarea vitezei de sedimentare a hematiilor sange 5.00 Metoda clasica
COAGULARE              
4 Timp Quik,activitate protrombinica, INR plasma 16.00 Coagulometrie
5 Fibrinogen plasma 25.00 Coagulometrie
BIOCHIMIE
6 Glucoza ser 9.00 Spectrofotometrie
7 Uree ser 9.00 Spectrofotometrie
8 Creatinina ser 9.00 Spectrofotometrie
9 Acid uric ser 9.00 Spectrofotometrie
10 Proteine totale ser 9.00 Spectrofotometrie
11 *Albumina ser 10.00 Spectrofotometrie
12 Amilaza ser 13.00 Spectrofotometrie
13 TGO /AST ser 9.00 Spectrofotometrie
14 TGP /ALT ser 9.00 Spectrofotometrie
15 Fosfataza alcalina ser 11.00 Spectrofotometrie
16 GGT/GAMMA-GT ser 11.00 Spectrofotometrie
17 Colesterol total ser 9.00 Spectrofotometrie
18 Trigliceride ser 9.00 Spectrofotometrie
19 HDL-colesterol ser 13.00 Spectrofotometrie
20 LDL- colesterol** ser 13.00 Formula Friedewald
21 VLDL** ser 9.00 Formula calcul
22 Lipide totale** ser 10.00 Formula calcul
23 Sideremie ser 11.00 Spectrofotometrie
24 Bilirubina totala ser 9.00 Spectrofotometrie
25 *Bilirubina directa ser 9.00 Spectrofotometrie
26 *Bilirubina indirecta ser 9.00 Spectrofotometrie
27 *Lactat dehidrogenaza ser 11.00 Spectrofotometrie
28 *Magneziu ser 9.00 Spectrofotometrie
29 *Calciu seric total ser 9.00 Spectrofotometrie
30 *Calciu ionic seric ser 10.00 Formula calcul
31 *Sodiu ser 12.00 Potentiometrie
32 *Potasiu ser 12.00 Potentiometrie
33 *Clor ser 13.00 Potentiometrie
34 Examenul biochimic al urinii urina 11.00 Reflectometrie
35 Examen microscopic al sedimentului urinar urina 10.00 Microscopie optica
IMUNOLOGIE
36 CRP cantitativ ser 20.00 Turbidimetrie
37 CRP calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide latex
38 ASLO calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide latex
39 FR calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide latex

*Se lucreaza numai in LAM Ion Mihalache, nr 11 A

**Se incasează împreună la prețul analizelor implicate în calcul:

  • LDL-colesterol: Colesterol total, HDL-cholesterol, Trigliceride
  • VLDL-colesterol: Trigliceride
  • Lipide totale: Colesterol total, Trigliceride
  • Bilirubina indirectă: Bilirubina totală, Bilirubina directă
  • Calciu ionic: Calciu seric total, Proteine totale

Termen eliberare rezultate: 24 ore

Sediul din Str. Sfântul Dumitru nr. 2, sector 3, Bucureşti

Accesul cu autoturismul este interzis in Centrul Istoric, în cazuri particulare Poliţia Comunitară face şi excepţii. În cazul excepţiilor accesul se face prin Str. Smârdan sau Str. Eugeniu Carada (stâga şi dreapta Băncii Naţionale a României).

Autobuz: 104, 123, 124, 385, N115 Staţia Piaţa Naţiunile Unite, apoi cu acces prin Str. Nicolae Tonitza până la Str. Sfântul Dumitru

Metrou: Piaţa Unirii 1 şi Piaţa Unirii 2, apoi cu acces prin Str. Halelor, Str. Şelari, Str. Franceză, Str. Nicolae Tonitza până la Str. Sfântul Dumitru


 

Sediul din Bd. Ion Mihalache nr. 11A, sector 1, Bucureşti

Accesul cu autoturismul se face prin Bd. Ion Mihalache sau Str. Dr. Iacob Felix

Autobuz: 205, 300, N113 Staţia Spitalul Clinic Filantropia sau 300, N113 Staţia Muzeul Ţăranului Român

Tramvai: 24, 42, 45, 46 Staţia Piaţa Victoriei

Metrou: Piaţa Victoriei 1 şi Piaţa Victoriei 2, apoi cu acces prin Bd. Ion Mihalache


 

Sediul din Str. Băniei nr. 19, sector 3, Bucureşti

Tramvai: 5, 16, 21, Staţia Piaţa Sfântul Gheorghe, apoi cu acces prin Str. Băniei


 

Sediul din Str. Popa Rusu nr. 7, sector 2, Bucureşti

Autobuz: 311, Staţia Armenească

Troleibuz: 66, 69, 70, 85, 90, Staţia Armenească, apoi cu acces prin Str. Armand Călinescu

Tramvai: 5, 16, Staţia Batiştei, apoi cu acces prin Str. Armand Călinescu

Externarea pacienţilor se face doar cu acordul medicului curant şi al şefului de secţie. Medicul curant ia decizia externării şi o anunţă pacientului cu minim 24 de ore înainte.

În acelaşi timp se redactează documentele necesare externării:

• Biletul de externare
• Scrisoarea medicală
• Decont pacient
• Prescripţie electronică – reţetă medicamente

Pacientul va valida în sistem externarea prin introducerea cardului de sănătate.

În situaţia în care se impune transportul pacientului cu ambulaţe se întocmeşte cererea de transport, avizată de către Directorul Medical, către Serviciul de Ambulanţă şi CNAS

CINE POATE BENEFICIA DE ÎNGRIJIRI MEDICALE/PALIATIVE LA DOMICILIU?

Pacienţii asiguraţi care au recomandare medicală:

  1. de la medicul specialist la externarea din spital;
  2. de la medicul de specialitate din ambulatoriu, nefiind necesară internarea!
  3. de la medicul de familie!
  4. cu plată, indiferent de patologie
  5. pacienţi cu boli cronice, handicap, convalescenţă, boli fază terminală, prin proiecte sociale.

Toţi pacienţii trebuie să aibă recomandare medicală de la medicul specialist sau pentru prima dată, conform noilor norme metodologice, de la  medicul de familie, care să conţină tehnicile medicale ce trebuie efectuate la domiciliu!

IMPORTANT DE ŞTIUT!

  • Pacientul asigurat care a primit decizie de la Casa de Asigurări, are dreptul la îngrijiri medicale/paliative la domiciliu, 90 zile/an.
  • La externarea din spital sau ambulatoriul de specialitate, pacientul trebuie să primească de la medicul specialist o recomandare tip de îngrijiri medicale la domiciliu care să conţină serviciile medicale, perioada şi ritmicitatea.
  • Pacientul externat din spital/aparţinătorii/persoana împuternicită întocmesc un dosar pe care il depun la Casa de Asigurări, cu condiţia să nu se depăşească 5 zile calendaristice de la data emiterii recomandării. Dosarul trebuie să conţină: recomandare de la medicul specialist;  bilet de ieşire din spital; cerere către Casa de Asigurări; dovada calităţii de asigurat; act de identitate.
  • Pacienţii care sunt recomandaţi de medicul de familie trebuie sa depună la Casa de Asigurări la care sunt asiguraţi, un dosar care trebuie să conţină: recomandarea medicală (tipizat special), cerere către Casa de Asigurări; dovada calităţii de asigurat; act de identitate.

În prezent, institutul nostru nu a încheiat acorduri de colaborare cu firme de îngrijiri la domiciliu. Pacienţii pot apela la serviciile oricărei firme de profil.

DATE CONTACT FURNIZORI DE ÎNGRIJIRI MEDICALE LA DOMICILIU/PALIATIVE LA DOMICILIU ÎN CONTRACT CU CASMB

Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.

Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.

Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la:

a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;

b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);

c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;

d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;

e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop;

f) internarea si externarea bolnavilor;

g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare;

h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional;

i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale;

j) modul de informare a asiguratilor;

k) coplata pentru unele servicii medicale.

Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.

Asiguratii au urmatoarele drepturi:

a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru;

b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;

c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;

d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;

e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;

h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;

i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;

j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;

k) sa beneficieze de dispozitive medicale;

l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;

m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;

n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;

o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii.

Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele:

a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie;

b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;

c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;

d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;

e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;

f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;

g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.

Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu handicap grav internate se suporta de catre casele de asigurari, daca medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.

Parlamentul României
Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003
În vigoare de la 28 februarie 2003
Consolidarea din data de 28 ianuarie 2019 are la bază publicarea din Monitorul Oficial, Partea I nr. 51 din 29 ianuarie 2003
Include modificările aduse prin următoarele acte: L 50/2016; L 191/2017; L 347/2018.
Ultimul amendament în 06 ianuarie 2019.

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. – În sensul prezentei legi:
a) prin pacient se înțelege persoana sănătoasă sau bolnavă care utilizează serviciile de sănătate;
b) prin discriminare se înțelege distincția care se face între persoane aflate în situații similare pe baza rasei, sexului, vârstei, apartenenței etnice, originii naționale sau sociale, religiei, opțiunilor politice sau antipatiei personale;
c) prin îngrijiri de sănătate se înțelege serviciile medicale, serviciile comunitare și serviciile conexe actului medical;
d) prin intervenție medicală se înțelege orice examinare, tratament sau alt act medical în scop de diagnostic preventiv, terapeutic ori de reabilitare;
e) prin îngrijiri terminale se înțelege îngrijirile acordate unui pacient cu mijloacele de tratament disponibile, atunci când nu mai este posibilă îmbunătățirea prognozei fatale a stării de boală, precum și îngrijirile acordate în apropierea decesului.
Art. 2. – Pacienții au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare și materiale.
Art. 3. – Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare.

CAPITOLUL II
Dreptul pacientului la informația medicală
Art. 4. – Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum și la modul de a le utiliza.
Art. 5. – (1) Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identității și statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.
(2) Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor și obiceiurilor pe care trebuie să le respecte pe durata spitalizării.
Art. 6. – Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic.
Art. 7. – Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat în cazul în care informațiile prezentate de către medic i-ar cauza suferință.
Art. 8. – Informațiile se aduc la cunoștință pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. În cazul în care pacientul nu cunoaște limba română, informațiile i se aduc la cunoștință în limba maternă ori într-o limbă pe care o cunoaște sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
Dacă pacientul nu este cetățean român, informațiile i se aduc la cunoștință într-o limbă de circulație internațională sau, după caz, se va căuta o altă formă de comunicare.
Art. 9. – Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat și de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
Art. 10. – Rudele și prietenii pacientului pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnostic și tratament, cu acordul pacientului.
Art. 11. – Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală.
Art. 12. – Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, conform prevederilor art. 9 și 10, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării și, la cerere, o copie a înregistrărilor investigațiilor de înaltă performanță, o singură dată.

CAPITOLUL III
Consimțământul pacientului privind intervenția medicală
Art. 13. – Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenție medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecințele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
Art. 14. – Când pacientul nu își poate exprima voința, dar este necesară o intervenție medicală de urgență, personalul medical are dreptul să deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinței acestuia.
Art. 15. – În cazul în care pacientul necesită o intervenție medicală de urgență, consimțământul reprezentantului legal nu mai este necesar.
Art. 16. – În cazul în care se cere consimțământul reprezentantului legal, pacientul trebuie să fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cât permite capacitatea lui de înțelegere.
Art. 17. – (1) În cazul în care furnizorii de servicii medicale consideră că intervenția este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuză să își dea consimțământul, decizia este declinată unei comisii de arbitraj de specialitate.
(2) Comisia de arbitraj este constituită din 3 medici pentru pacienții internați în spitale și din 2 medici pentru pacienții din ambulator.
Art. 18. – Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
Art. 19. – Consimțământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învățământul medical clinic și la cercetarea științifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare științifică persoanele care nu sunt capabile să își exprime voința, cu excepția obținerii consimțământului de la reprezentantul legal și dacă cercetarea este făcută și în interesul pacientului.
Art. 20. – Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimțământul său, cu excepția cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului și evitării suspectării unei culpe medicale.

CAPITOLUL IV
Dreptul la confidențialitatea informațiilor
și viața privată a pacientului
Art. 21. – Toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia.
Art. 22. – Informațiile cu caracter confidențial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
Art. 23. – În cazul în care informațiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditați, implicați în tratamentul pacientului, acordarea consimțământului nu mai este obligatorie.
Art. 24. – Pacientul are acces la datele medicale personale.
(2) Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observație clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieții pacientului, cât și după decesul pacientului, la informațiile cu caracter confidențial din foaia de observație.
Art. 25. – (1) Orice amestec în viața privată, familială a pacientului este interzis, cu excepția cazurilor în care această imixtiune influențează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate și numai cu consimțământul pacientului.
(2) Sunt considerate excepții cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.

CAPITOLUL V
Drepturile pacientului în domeniul reproducerii
Art. 26. – Dreptul femeii la viață prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major și imediat pentru viața mamei.
Art. 27. – Pacientul are dreptul la informații, educație și servicii necesare dezvoltării unei vieți sexuale normale și sănătății reproducerii, fără nici o discriminare.
Art. 28. – (1) Dreptul femeii de a hotărî dacă să aibă sau nu copii este garantat, cu excepția cazului prevăzut la art. 26.
(2) Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul să aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii.
(3) Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente și lipsite de riscuri.

CAPITOLUL VI
Drepturile pacientului la tratament și îngrijiri medicale
Art. 29. – (1) În cazul în care furnizorii sunt obligați să recurgă la selectarea pacienților pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale.
(2) Criteriile medicale privind selectarea pacienților pentru anumite tipuri de tratament se elaborează de către Ministerul Sănătății și Familiei în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi și se aduc la cunoștința publicului.
Art. 30. – (1) Intervențiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă există condițiile de dotare necesare și personal acreditat.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) cazurile de urgență apărute în situații extreme.
Art. 31. – Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.
Art. 32. – Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material și de sfaturi pe tot parcursul îngrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităților, mediul de îngrijire și tratament va fi creat cât mai aproape de cel familial.
Art. 33. – Pacientul internat are dreptul și la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afara spitalului.
Art. 34. – (1) Personalul medical sau nemedical din unitățile sanitare nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plată legale din cadrul unității respective.
(2) Pacientul poate oferi angajaților sau unității unde a fost îngrijit plăți suplimentare sau donații, cu respectarea legii.
Art. 35. – (1) Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue până la ameliorarea stării sale de sănătate sau până la vindecare.
(2) Continuitatea îngrijirilor se asigură prin colaborarea și parteneriatul dintre diferitele unități medicale publice și nepublice, spitalicești și ambulatorii, de specialitate sau de medicină generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. După externare pacienții au dreptul la serviciile comunitare disponibile.
Art. 36. – Pacientul are dreptul să beneficieze de asistență medicală de urgență, de asistență stomatologică de urgență și de servicii farmaceutice, în program continuu.

CAPITOLUL VII
Sancțiuni
Art. 37. – Nerespectarea de către personalul medico-sanitar a confidențialității datelor despre pacient și a confidențialității actului medical, precum și a celorlalte drepturi ale pacientului prevăzute în prezenta lege atrage, după caz, răspunderea disciplinară, contravențională sau penală, conform prevederilor legale.

CAPITOLUL VIII
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 38. – (1) Autoritățile sanitare dau publicității, anual, rapoarte asupra respectării drepturilor pacientului, în care se compară situațiile din diferite regiuni ale țării, precum și situația existentă cu una optimă.
(2) Furnizorii de servicii medicale sunt obligați să afișeze la loc vizibil standardele proprii în conformitate cu normele de aplicare a legii.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Sănătății și Familiei elaborează normele de aplicare a acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 39. – Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 40. – La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă art. 78, 108 și 124 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sănătății populației, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, precum și orice alte dispoziții contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituția României.
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituția României.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
VIOREL HREBENCIUC
București, 21 ianuarie 2003.
Nr. 46.

Feedback Pacienţi

Accesează platforma electronică a Mecanismului de feedback cu privire la calitatea serviciilor din spitale.

 

index