Pacienţi | Vizitatori

INFORMAŢII UTILE PENTRU PACIENŢI

 

    • Bilet de trimitere/trimitere de la medicul de familie sau medicul specialist
    • Cardul Național de Asigurări de Sănătate

– Persoanele care refuză cardul național de sănătate, din motive religioase sau de conștiință, vor prezenta o adeverință de asigurat eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, cu valabilitate de trei luni (90 zile)

– În caz de pierdere, furt, deteriorare, defecțiuni tehnice ale cardului național de sănătate, vor prezenta o adeverinţă de asigurat eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, cu valabilitate de două luni (60 zile)

– Asiguraţii cărora nu li s-a emis (tipărit) cardul național de sănătate beneficiază de servicii medicale fără prezentarea acestui document, în baza calității de asigurat, verificată în platforma P.I.A.S.

  • Carte de identitate – original și copie

Angajați:

  • Adeverință de salariat de la locul de muncă conform normelor în vigoare

Pensionari:

  • Cupon de pensie din luna curentă sau din cea precedentă (original sau copie)

Șomeri:

  • Adeverință sau copie după carnetul de șomaj

Elevi/studenți:

  • Adeverință de elev/student de la unitatea școlară

Coasigurați(soț/soție, părinți):

  • Adeverință de coasigurat
  • Document care să ateste gradul de rudenie (certificat de căsătorie, certificat de naștere, sentință de divorț dacă este cazul);
  • Declarație pe propria raspundere că se află în întreținere;
  • Declarație pe propria răspundere din partea celui care îl întreține pe coasigurat.

Persoane fără venit și fără calitate de coasigurat:

  • Adeverință de la Casa de Asigurări de Sănătate privind plata asigurării medicale și dovada plății la zi a asigurării medicale

 

IMPORTANT!

Toți pacienții vor fi verificați cu privire la statutul de asigurat pe platforma P.I.A.S. a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Dacă pacienții apar ca NEASIGURAȚI la momentul acordării serviciilor medicale, instituția va înștiința pacientul urmând ca acesta să își clarifice situația la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparține.

Nr. crt. Prestaţie medicală Preţ (lei)
1. Consultaţie initial/control (profesor, conferenţiar, medic primar) 100
2. Consultaţie initial/control (medic specialist) 80
3. Ecografie cardiacă 150
4. Ecografie tiroidă 50
5. Ecografie abdomen superior (ficat, vezicula biliară, pancreas, rinichi, splină, vezica urinară)  50
6. Ecografie pelvis (vezica urinară, uter, ovare, prostată)  50
7. Ecografie musculoscheletală  100
8. Ecografie părţi moi (per regiune)  100
 9. Oscilometrie  30
 10. Spirometrie  50
 11. Testare efort  150
 12. Electrocardiogramă cu interpretare  150
 13. Osteodensitometrie  100
 14. Pachet fizioterapie (10 zile, 4 proceduri/zi)  400
 15. Pachet Kinetoterapie individuala (10 şedinţe; Se achită minimum 8 şedinţe în avans)  400
Nr. crt. Prestaţie medicală Cine lucrează Timp de lucru (min) Cu ce lucrează Preţ (lei) obs.
16. Kinetoterapie de grup Kinetoterapeut 45 Saltea, canapea, bicicletă, spalier 20 *
17. Glavanizare Asistent BFT 25 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă 15  *
18. Curenţi diadinamici Asistent BFT  20 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  15  *
19. Trabert Asistent BFT  20 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  15  *
20. TENS Asistent BFT 20 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  15  *
21. Curenti interferenţiali Asistent BFT  30 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  15  *
22. Unde scurte Asistent BFT  15 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  15  *
23. Solux Asistent BFT  20 Diapuls  25  *
24. Ultrasunet Asistent BFT  10 Aparat fizioterapie ultrasunet  15  *
25. Magnetoterapie Asistent BFT  30 Aparat câmp magnetic  15  *
26. LASER-terapie Asistent BFT  10 Aparat terapie LASER  15  *
27. Solux Asistent BFT  20 Aparat infraroşii  15  *
28. Curenţi exponenţiali Asistent BFT  20 Aparat fizioterapie joasă frecvenţă  20  *
29. Băi galvanice Asistent BFT  40 Baie galvanică  30  *
30. Duş subacval Asistent BFT  45 Cadă hidroterapie  70  *
31. Aplicaţii calde locale (termopack) Asistent BFT  30 Pachete calde  20  *
32. Masaj regional Asistent BFT/ maseur  25 Ulei, talc, gel  20  *
33. Aerosoli individuali Asistent BFT  30 Aparat aerosoloterapie, medicamente  20  *
34. Kinetoterapie individuală Kinetoterapeut  45 Dotarea sălii de kinetoterapie  70  *
35. Consultaţie iniţială medic specialist BFT Medic specialist RMFB  15    80  
36. Consultaţie iniţială medic primar BFT Medic primar RMFB  15    100  
37. Consultaţie control medic specialist BFT Medic specialist RMFB  15    60  
38. Consultaţie control medic primar BFT Medic primar RMFB  15    80  
39. Tratament injectabil intramuscular cu materialul (produsul medicamentos) pacientului Asistent generalist  10   5  
40. Tratament injectabil intravenos cu materialul pacientului Asistent generalist  10 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină  15  
41. Tratament subcutantat cu materialul pacientului Asistent generalist  10 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină  10  
42. Infiltraţii cu toxină botulinică, musculatură spastică Medic RMFB  15 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină 100  
43. Blocuri de nervi periferici Medic RMFB  15 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină  150  
44. Infiltraţii ţesuturi moi Medic RMFB  10 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină  50  
45. Infiltraţii intraarticulare Medic RMFB  15 Seringă cu ac, comprese sterile, alcool, betadină  100  
46. Măsurarea TA la cerere Asistent generalist  10 Tensiometru manual  5  
47. Eliberare referate pentru comisie pensie, handicap sau alte documente medicale Secretariat  10  hartie, imprimanta  50  
48. Măsurare glicemie la cerere Asistent generalist  10 Glucometru, comprese sterile, alcool  5  
49. Oscilometrie Asistent generalist  20 Oscilometru  25  
50. Shock wave Asistent BFT  20 Aparat shock wave  70/şedinţă  **
51. Drenaj venolimfatic Asistent BFT  10 Aparat drenaj venolimfatic 70/şedinţă  *
52. Ecografie cardiacă Medic competenţă eco cord  30 Ecograf + sondă, gel, hârtie igienică, hârtie de scris 150  
53. Eco abdominală superior Medic competenţă eco abdomen  30 Ecograf + sondă, gel, hârtie igienică, hârtie de scris  100  
54. Eco abdominală inferior Medic competenţă eco abdomen  30 Ecograf + sondă, gel, hârtie igienică, hârtie de scris  100  
55. Ecografie musculoscheletala Medic RM compentenţă eco  30 Ecograf + sondă, gel, hârtie igienică, hârtie de scris  100  
56. Evaluare psihologică Psiholog  30 Hârtie, pix, teste speciale  50  
57. Evaluare logopedică Logoped/Psiholog  30 Hârtie, pix, teste speciale 50  
58. Psihoterapie Psiholog  30 Hârtie, pix, teste speciale  100/şedinţă  
59. Logopedie Logoped/Psiholog  30 Hârtie, pix, teste speciale  100/şedinţă  

* Tratament recomandat: 10 şedinţe. Se plătesc în avans minimum 8 şedinţe.
**Tratament recomandat: 3 şedinţe (maxim 5 şedinţe). Se plătesc în avans 3 şedinţe.
Tot ce depăşeşte 4 şedinţe x 10 zile se plăteşte conform listei de preţuri.

Nr. crt. Tip Preţ (lei)
 60. S.A.F. 30
 61. Mandibulă (1 incidenţă) 35
 62. Orbită comparativ 35
 63. Piramidă nazală 25
 64. Craniu (1 incidenţă) 40
 65. Şa turcică 30
 66. Articulaţia temporo-mandibulară (1 incidenţă) 35
 67. C.V. Cervicală (1 incidenţă) 30
 68. C.V. Toracală (1 incidenţă) 40
 69. C.V. Lombară (1 incidenţă) 40
 70. Coccis (1 incidenţă) 40
 71. Claviculă 35
 72. Articulaţia scapulo-humerală (1 incidenţă) 35
 73. Scapula 30
 74. Humerus (1 incidenţă) 35
 75. Articulaţia cotului (1 incidenţă) 30
 76. Antebraţ (1 incidenţă) 35
 77. Articulaţia pumnului 30
 78. Mână comparativ 35
 79. Stern (1 incidenţă) 40
 80. Coaste (Hemitorace) 40
 81. Torace (1 incidenţă) 50
 82. Bazin 55
 83. Articulaţia coxo-femurală (1 incidenţă) 45
 84. Articulaţii sacro-iliace (faţă) 50
 85. Articulaţii sacro-iliace (3/4) (1 incidenţă) 35
 86. Femur (1 incidenţă) 45
 87. Genunchi (1 incidenţă) 35
 88. Genunchi comparativ 45
 89. Gamba (1 incidenţă) 45
 90. Articulaţie tibio-tarsiană (1 incidenţă) 30
 91. Calcaneu (1 incidenţă) 30
 92. Planta (1 incidenţă) 30
 93. Radiografie ţesuturi moi 35
 94. Radiografie abdominala (abdomen pe gol) 50
 95. Radiografie renală simplă 50
 96. Examen radiologic eso-gastro-duodenal (Rx+Rgf) 150

TARIFE ANALIZE MEDICALE LAMC – Sf. Dumitru

Nr. crt Tipul şi denumirea analizei Tip probă LEI / investigatie Mijloc de determinare
HEMATOLOGIE
1 Hemoleucograma completa: 20 parametri * sange 14.00 Analizor automat hematologie Mindray – BC 3200
2 Examen citologic al frotiului sanguin * sange 20.00 Metoda clasica
3 Determinarea vitezei de sedimentare a hematiilor* sange 3.00 Metoda clasica
COAGULARE
4 Timp Quik,activitate protrombinica, INR * plasma 15.00 Coagulometru semiautomat MC4
5 APTT * plasma 12.00 Coagulometru semiautomat MC4
6 Fibrinogen * plasma 21.00 Coagulometru semiautomat MC4
BIOCHIMIE
7 Glucoza * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
8 Uree * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
9 Creatinina * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
10 Acid uric * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
11 Proteine totale ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
12 TGO /AST * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
13 TGP /ALT * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
14 Fosfataza alcalina * ser 8.00 Analizor automat biochimie A25
15 GGT/GAMMA-GT * ser 8.00 Analizor automat biochimie A25
16 Amilaza ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
17 Colesterol total * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
18 Trigliceride * ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
19 HDL-colesterol ser 9.00 Analizor automat biochimie A25
20 Profil lipidic (colesterol total, HDL-colesterol, LDL-colesterol,VLDL-colesterol, Trigliceride, Lipide totale) ser 23.00 A25-Formula Friedewald
21 Sideremie * ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
22 Bilirubina totala ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
23 Examenul biochimic al urinii: densitate, pH, glucoza, proteine, bilirubina, urobilinogen, hematii, nitriti, leucocite, corpi cetonici * urina 10.00 Analizor semiautomat pentru stripuri urinare Reactif U-100
24 Examen microscopic al sedimentului urinar * urina 10.00 Metoda clasica
IMUNOLOGIE
25 Antigen HBs ser 30.00 Kit teste rapide
26 Anticorpi anti-HCV ser 60.00 Kit teste rapide
27 CRP cantitativ ser 13.00 Analizor automat biochimie A25 imunoturbidimetrie
28 CRP calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
29 ASLO calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
30 FR calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
31 RPR ser 10.00 Kit teste rapide
32 Anticorpi anti-Helicobacter Pylori ser 40.00 Kit teste rapide
PARAZITOLOGIE
33 Examenul coproparazitologic materii fecale 12.00 Metoda clasica

* = Analize acreditate RENAR conform ISO 15 189:2013

Termen eliberare rezultate 24 ore

 

TARIFE ANALIZE MEDICALE LAMP – I. Mihalache

Nr.

crt.

Tipul şi denumirea analizei Tip probă LEI / investigatie Mijloc de determinare
HEMATOLOGIE
1 Hemoleucograma completa: 18 parametrii * sange 14.00 Analizor automat hematologie Mythic 18
2 Examen citologic al frotiului sanguin * sange 20.00 Metoda clasica
3 Determinarea vitezei de sedimentare a hematiilor* sange 3.00 Metoda clasica
COAGULARE
4 Timp Quik,activitate protrombinica, INR plasma 15.00 Coagulometru semiautomat MC4
5 Fibrinogen plasma 21.00 Coagulometru semiautomat MC4
BIOCHIMIE
6 Glucoza * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
7 Uree * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
8 Creatinina * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
9 Acid uric * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
10 Proteine totale ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
11 TGO /AST * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
12 TGP /ALT * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
13 Fosfataza alcalina * ser 8.00 Analizor automat biochimie A25
14 GGT/GAMMA-GT * ser 8.00 Analizor automat biochimie A25
15 Colesterol total * ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
16 Trigliceride * ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
17 HDL-colesterol ser 9.00 Analizor automat biochimie A25
18 Profil lipidic (colesterol total, HDL-colesterol, LDL-colesterol, VLDL-colesterol, Trigliceride, Lipide totale) ser 23.00 A25-Formula Friedewald
19 Sideremie ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
20 Bilirubina directa ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
21 Bilirubina totala ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
22 Albumina ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
23 Lactat dehidrogenaza ser 7.00 Analizor automat biochimie A25
24 Magneziu ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
25 Calciu seric total ser 6.00 Analizor automat biochimie A25
26 Calciu ionic seric ser 7.00 A25 – Formula calcul
27 Examenul biochimic al urinii: densitate, pH, glucoza, proteine, bilirubina, urobilinogen, hematii, nitriti, leucocite, corpi cetonici * urina 10.00 Analizor semiautomat pentru stripuri urinare PocketChem
28 Examen microscopic al sedimentului urinar * urina 10.00 Metoda clasica
IMUNOLOGIE
29 CRP cantitativ ser 13.00 Analizor automat biochimie A25 imunoturbidimetrie
30 CRP calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
31 ASLO calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
32 FR calitativ/ semicantitativ ser 5.00 Kit teste rapide
33 Anticorpi anti-Helicobacter Pylori ser 40.00 Kit teste rapide

* = Analize acreditate RENAR conform ISO 15 189:2013

Termen eliberare rezultate 24 ore

 

Sediul din Str. Sfântul Dumitru nr. 2, sector 3, Bucureşti

Accesul cu autoturismul este interzis in Centrul Istoric, în cazuri particulare Poliţia Comunitară face şi excepţii. În cazul excepţiilor accesul se face prin Str. Smârdan sau Str. Eugeniu Carada (stâga şi dreapta Băncii Naţionale a României).

Autobuz: 104, 123, 124, 385, N115 Staţia Piaţa Naţiunile Unite, apoi cu acces prin Str. Nicolae Tonitza până la Str. Sfântul Dumitru

Metrou: Piaţa Unirii 1 şi Piaţa Unirii 2, apoi cu acces prin Str. Halelor, Str. Şelari, Str. Franceză, Str. Nicolae Tonitza până la Str. Sfântul Dumitru


 

Sediul din Bd. Ion Mihalache nr. 11A, sector 1, Bucureşti

Accesul cu autoturismul se face prin Bd. Ion Mihalache sau Str. Dr. Iacob Felix

Autobuz: 205, 300, N113 Staţia Spitalul Clinic Filantropia sau 300, N113 Staţia Muzeul Ţăranului Român

Tramvai: 24, 42, 45, 46 Staţia Piaţa Victoriei

Metrou: Piaţa Victoriei 1 şi Piaţa Victoriei 2, apoi cu acces prin Bd. Ion Mihalache


 

Sediul din Str. Băniei nr. 19, sector 3, Bucureşti

Tramvai: 5, 16, 21, Staţia Piaţa Sfântul Gheorghe, apoi cu acces prin Str. Băniei


 

Sediul din Str. Popa Rusu nr. 7, sector 2, Bucureşti

Autobuz: 311, Staţia Armenească

Troleibuz: 66, 69, 70, 85, 90, Staţia Armenească, apoi cu acces prin Str. Armand Călinescu

Tramvai: 5, 16, Staţia Batiştei, apoi cu acces prin Str. Armand Călinescu

Externarea pacienţilor se face doar cu acordul medicului curant şi al şefului de secţie. Medicul curant ia decizia externării şi o anunţă pacientului cu minim 24 de ore înainte.

În acelaşi timp se redactează documentele necesare externării:

• Biletul de externare
• Scrisoarea medicală
• Decont pacient
• Prescripţie electronică – reţetă medicamente

Pacientul va valida în sistem externarea prin introducerea cardului de sănătate.

În situaţia în care se impune transportul pacientului cu ambulaţe se întocmeşte cererea de transport, avizată de către Directorul Medical, către Serviciul de Ambulanţă şi CNAS

CINE POATE BENEFICIA DE ÎNGRIJIRI MEDICALE/PALIATIVE LA DOMICILIU?

Pacienţii asiguraţi care au recomandare medicală:

  1. de la medicul specialist la externarea din spital;
  2. de la medicul de specialitate din ambulatoriu, nefiind necesară internarea!
  3. de la medicul de familie!
  4. cu plată, indiferent de patologie
  5. pacienţi cu boli cronice, handicap, convalescenţă, boli fază terminală, prin proiecte sociale.

Toţi pacienţii trebuie să aibă recomandare medicală de la medicul specialist sau pentru prima dată, conform noilor norme metodologice, de la  medicul de familie, care să conţină tehnicile medicale ce trebuie efectuate la domiciliu!

IMPORTANT DE ŞTIUT!

  • Pacientul asigurat care a primit decizie de la Casa de Asigurări, are dreptul la îngrijiri medicale/paliative la domiciliu, 90 zile/an.
  • La externarea din spital sau ambulatoriul de specialitate, pacientul trebuie să primească de la medicul specialist o recomandare tip de îngrijiri medicale la domiciliu care să conţină serviciile medicale, perioada şi ritmicitatea.
  • Pacientul externat din spital/aparţinătorii/persoana împuternicită întocmesc un dosar pe care il depun la Casa de Asigurări, cu condiţia să nu se depăşească 5 zile calendaristice de la data emiterii recomandării. Dosarul trebuie să conţină: recomandare de la medicul specialist;  bilet de ieşire din spital; cerere către Casa de Asigurări; dovada calităţii de asigurat; act de identitate.
  • Pacienţii care sunt recomandaţi de medicul de familie trebuie sa depună la Casa de Asigurări la care sunt asiguraţi, un dosar care trebuie să conţină: recomandarea medicală (tipizat special), cerere către Casa de Asigurări; dovada calităţii de asigurat; act de identitate.

În prezent, institutul nostru nu a încheiat acorduri de colaborare cu firme de îngrijiri la domiciliu. Pacienţii pot apela la serviciile oricărei firme de profil.

DATE CONTACT FURNIZORI DE ÎNGRIJIRI MEDICALE LA DOMICILIU/PALIATIVE LA DOMICILIU ÎN CONTRACT CU CASMB

Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.

Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului.

Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la:

a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;

b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);

c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii;

d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;

e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop;

f) internarea si externarea bolnavilor;

g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare;

h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional;

i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale;

j) modul de informare a asiguratilor;

k) coplata pentru unele servicii medicale.

Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006.

Asiguratii au urmatoarele drepturi:

a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru;

b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;

c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;

d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;

e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;

h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;

i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;

j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;

k) sa beneficieze de dispozitive medicale;

l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;

m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;

n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;

o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii.

Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele:

a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie;

b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;

c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;

d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;

e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;

f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;

g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.

Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru.

Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu handicap grav internate se suporta de catre casele de asigurari, daca medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.

LEGE nr. 46 din 21 ianuarie 2003 (*actualizată*)

drepturilor pacientului

EMITENT:     PARLAMENTUL

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 29 ianuarie 2003

Data intrarii in vigoare : 28 februarie 2003

 

Prezenta forma actualizata este valabila de la 7 aprilie 2016

Parlamentul României adopta prezenta lege.

 

CAP. 1

Dispoziţii generale

 

ART. 1

In sensul prezentei legi:

  1. a) prin pacient se înţelege persoana sanatoasa sau bolnava care utilizează serviciile de sănătate;
  2. b) prin discriminare se înţelege distincţia care se face între persoane aflate în situaţii similare pe baza rasei, sexului, vârstei, apartenentei etnice, originii naţionale sau sociale, religiei, optiunilor politice sau antipatiei personale;
  3. c) prin îngrijiri de sănătate se înţelege serviciile medicale, serviciile comunitare şi serviciile conexe actului medical;
  4. d) prin intervenţie medicală se înţelege orice examinare, tratament sau alt act medical în scop de diagnostic preventiv, terapeutic ori de reabilitare;
  5. e) prin îngrijiri terminale se înţelege ingrijirile acordate unui pacient cu mijloacele de tratament disponibile, atunci când nu mai este posibila îmbunătăţirea prognozei fatale a stării de boala, precum şi ingrijirile acordate în apropierea decesului.

ART. 2

Pacientii au dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înalta calitate de care societatea dispune, în conformitate cu resursele umane, financiare şi materiale.

ART. 3

Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umană, fără nici o discriminare.

 

CAP. 2

Dreptul pacientului la informaţia medicală

 

ART. 4

Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum şi la modul de a le utiliza.

ART. 5

(1) Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identităţii şi statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate.

(2) Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor şi obiceiurilor pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.

ART. 6

Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potenţiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului şi nerespectării recomandărilor medicale, precum şi cu privire la date despre diagnostic şi prognostic.

ART. 7

Pacientul are dreptul de a decide dacă mai doreşte sa fie informat în cazul în care informaţiile prezentate de către medic i-ar cauza suferinta.

ART. 8

Informaţiile se aduc la cunoştinţa pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate; în cazul în care pacientul nu cunoaşte limba romana, informaţiile i se aduc la cunoştinţa în limba maternă ori în limba pe care o cunoaşte sau, după caz, se va cauta o alta forma de comunicare.

ART. 9

Pacientul are dreptul de a cere în mod expres sa nu fie informat şi de a alege o alta persoana care sa fie informată în locul sau.

ART. 10

Rudele şi prietenii pacientului pot fi informati despre evoluţia investigatiilor, diagnostic şi tratament, cu acordul pacientului.

ART. 11

Pacientul are dreptul de a cere şi de a obţine o alta opinie medicală.

ART. 12

Pacientul sau persoana desemnată în mod expres de acesta, conform prevederilor art. 9 şi 10, are dreptul să primească, la externare, un rezumat scris al investigaţiilor, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării şi, la cerere, o copie a înregistrărilor investigaţiilor de înaltă performanţă, o singură dată.

–––-

Art. 12 a fost modificat de <LLNK 12016    50 10 202   0 45>art. unic din LEGEA nr. 50 din 30 martie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 4 aprilie 2016.

 

CAP. 3

Consimţământul pacientului privind intervenţia medicală

 

ART. 13

Pacientul are dreptul sa refuze sau sa oprească o intervenţie medicală asumându-si, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecinţele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.

ART. 14

Când pacientul nu îşi poate exprima voinţa, dar este necesară o intervenţie medicală de urgenta, personalul medical are dreptul sa deducă acordul pacientului dintr-o exprimare anterioară a voinţei acestuia.

ART. 15

In cazul în care pacientul necesita o intervenţie medicală de urgenta, consimţământul reprezentantului legal nu mai este necesar.

ART. 16

In cazul în care se cere consimţământul reprezentantului legal, pacientul trebuie sa fie implicat în procesul de luare a deciziei atât cat permite capacitatea lui de înţelegere.

ART. 17

(1) In cazul în care furnizorii de servicii medicale considera ca intervenţia este în interesul pacientului, iar reprezentantul legal refuza sa îşi dea consimţământul, decizia este declinata unei comisii de arbitraj de specialitate.

(2) Comisia de arbitraj este constituită din 3 medici pentru pacientii internati în spitale şi din 2 medici pentru pacientii din ambulator.

ART. 18

Consimţământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, în vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.

ART. 19

Consimţământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învăţământul medical clinic şi la cercetarea ştiinţifică. Nu pot fi folosite pentru cercetare ştiinţifică persoanele care nu sunt capabile sa îşi exprime voinţa, cu excepţia obţinerii consimţământului de la reprezentantul legal şi dacă cercetarea este făcuta şi în interesul pacientului.

ART. 20

Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimţământul sau, cu excepţia cazurilor în care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului şi evitării suspectarii unei culpe medicale.

 

CAP. 4

Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor şi viaţa privată a pacientului

 

ART. 21

Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.

ART. 22

Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi da consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.

ART. 23

In cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie.

ART. 24

Pacientul are acces la datele medicale personale.

ART. 25

(1) Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care aceasta imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori ingrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.

(2) Sunt considerate excepţii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publica.

 

CAP. 5

Drepturile pacientului în domeniul reproducerii

 

ART. 26

Dreptul femeii la viaţa prevalează în cazul în care sarcina reprezintă un factor de risc major şi imediat pentru viaţa mamei.

ART. 27

Pacientul are dreptul la informaţii, educaţie şi servicii necesare dezvoltării unei vieţi sexuale normale şi sănătăţii reproducerii, fără nici o discriminare.

ART. 28

(1) Dreptul femeii de a hotărî dacă sa aibă sau nu copii este garantat, cu excepţia cazului prevăzut la art. 26.

(2) Pacientul, prin serviciile de sănătate, are dreptul sa aleagă cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii.

(3) Orice pacient are dreptul la metode de planificare familială eficiente şi lipsite de riscuri.

 

CAP. 6

Drepturile pacientului la tratament şi îngrijiri medicale

 

ART. 29

(1) In cazul în care furnizorii sunt obligaţi sa recurgă la selectarea pacientilor pentru anumite tipuri de tratament care sunt disponibile în număr limitat, selectarea se face numai pe baza criteriilor medicale.

(2) Criteriile medicale privind selectarea pacientilor pentru anumite tipuri de tratament se elaborează de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se aduc la cunoştinţa publicului.

ART. 30

(1) Intervenţiile medicale asupra pacientului se pot efectua numai dacă exista condiţiile de dotare necesare şi personal acreditat.

(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) cazurile de urgenta apărute în situaţii extreme.

ART. 31

Pacientul are dreptul la îngrijiri terminale pentru a putea muri în demnitate.

ART. 32

Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material şi de sfaturi pe tot parcursul ingrijirilor medicale. La solicitarea pacientului, în măsura posibilităţilor, mediul de îngrijire şi tratament va fi creat cat mai aproape de cel familial.

ART. 33

Pacientul internat are dreptul şi la servicii medicale acordate de către un medic acreditat din afară spitalului.

ART. 34

(1) Personalul medical sau nemedical din unităţile sanitare nu are dreptul sa supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa îl recompenseze altfel decât prevăd reglementările de plata legale din cadrul unităţii respective.

(2) Pacientul poate oferi angajaţilor sau unităţii unde a fost îngrijit plati suplimentare sau donaţii, cu respectarea legii.

ART. 35

(1) Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale continue pana la ameliorarea stării sale de sănătate sau pana la vindecare.

(2) Continuitatea ingrijirilor se asigura prin colaborarea şi parteneriatul dintre diferitele unităţi medicale publice şi nepublice, spitaliceşti şi ambulatorii, de specialitate sau de medicina generală, oferite de medici, cadre medii sau de alt personal calificat. După externare pacientii au dreptul la serviciile comunitare disponibile.

ART. 36

Pacientul are dreptul sa beneficieze de asistenta medicală de urgenta, de asistenta stomatologica de urgenta şi de servicii farmaceutice, în program continuu.

 

CAP. 7

Sancţiuni

 

ART. 37

Nerespectarea de către personalul medicosanitar a confidenţialităţii datelor despre pacient şi a confidenţialităţii actului medical, precum şi a celorlalte drepturi ale pacientului prevăzute în prezenta lege atrage, după caz, răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, conform prevederilor legale.

 

CAP. 8

Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

ART. 38

(1) Autorităţile sanitare dau publicităţii, anual, rapoarte asupra respectării drepturilor pacientului, în care se compara situaţiile din diferite regiuni ale tarii, precum şi situaţia existenta cu una optima.

(2) Furnizorii de servicii medicale sunt obligaţi sa afişeze la loc vizibil standardele proprii în conformitate cu normele de aplicare a legii.

(3) In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Sănătăţii şi Familiei elaborează normele de aplicare a acesteia, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ART. 39

Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ART. 40

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abroga <LLNK 11978     3 10 702  78 40>art. 78, 108 şi 124 din Legea nr. 3/1978 privind asigurarea sănătăţii populaţiei, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 10 iulie 1978, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

 

Aceasta lege a fost adoptată de Senat în şedinţa din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

 

PREŞEDINTELE SENATULUI

NICOLAE VACAROIU

 

Aceasta lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

 

  1. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,

VIOREL HREBENCIUC

 

Bucureşti, 21 ianuarie 2003.

Nr. 46.

 

––

Feedback Pacienţi

Accesează platforma electronică a Mecanismului de feedback cu privire la calitatea serviciilor din spitale.

 

index